.
CE ESTE TULBURAREA CU DEFICIT DE ATENTIE/HIPERACTIVITATE LA ADULTI (ADHD)? CAUZE, SIMPTOME ȘI TRATAMENT
1. DEFINIȚIE
Tulburarea cu deficit de atentie/hiperactivitate este dominata de tulburare de atentie şi/sau hiperactivitate, cel putin sase luni, acestea producand o deteriorare semnificativa in cel putin doua domenii ale vietii, domestic şi profesional.
2. EPIDEMIOLOGIE
Nu de foarte mult timp tulburarile de hiperactivitate/deficit de atentie (ADHD) apar printre afectiunile psihice ale adultului, inainte de 1980 fiind considerate specifice copilariei. Aproximativ 5% din copii si 2,5% dintre adulti au ADHD. Frecvent simptomele sunt observate la inceperea scolii, care se pot agrava in adolescenta, la unele persoane, cu aparitia comportamentelor antisociale. La adulti, tabloul clinic se amelioreaza, dar persista lipsa de atentie, nelinistea si impulsivitatea. ADHD este mai frecvent la indivizii de sex masculin si lipsa de atentie predomina la sexul feminin.
3. CAUZE DE APARIȚIE (ETIOPATOGENIE):
FACTORI BIOLOGICI ŞI GENETICI:
-
genele DRD4, DRD5, DAT, legate de eliberarea şi metabolismul dopaminei şi noradrenalinei au fost asociate cu ADHD;
-
rude de gradul I cu ADHD;
-
greutate mica la nastere (<1500 g);
-
infectii (encefalita);
-
reducerea dimensiunilor corticale şi a volumului unor structuri precum, lobii corticali (frontal, parietal, temporal, occipital) şi nuclei subcorticali (putamen, caudat);
-
anomalii in cortexul prefrontal şi nucleii bazali;
-
diferente de volum la nivelul cerebelului, hipocampului şi amigdalei;
-
reducerea materiei cenusii in nucleii lentiformi şi caudat;
-
deficit de dopamina şi noradrenalina;
-
expunerea la substante (alcool, nicotina, cocaina) in timpul sarcinii;
-
expunerea la plumb.
FACTORI PSIHOSOCIALI:
- neglijarea sau abuzul in copilarie;
- medii haotice acasa;
- strategii parentale ineficiente;
- depresia la mama;
- tulburari de somn;
- petrecerea excesiva pe dispozitive electroice (telefoane, televizor, jocuri video);
4. SIMPTOME:
-
LIPSA DE ATENTIE ŞI/SAU HIPERACTIVITATE:
- LIPSA DE ATENTIE: CEL PUTIN 6 LUNI, 6 (LA DULTI, MINIM 5) SAU MAI MULTE DIN URMATOARELE:
- Concentrare deficitara pe detalii sau apar greseli de neglijenta la scoala, serviciu sau alte activitati;
- Atentia se mentine greu in sarcini sau in timpul jocului (nu e atent in timpul audierii unei lecturi, in timpul conversatiilor sa cititului);
- Pare sa nu asculte atunci cand I se vorbeste direct (mintea lui pare in alta parte);
- Incepe o sarcina dar isi pierde rapid concentrarea şi este distras cu usurinta;
- Dificultati in organizarea sarcinilor şi activitatilor (nu pastreaza ordinea, munca dezordonata, organizare ineficienta a timpului, nu respecta termenele de predar;
- Evita sarcinilie care necesita efort mintal sustinut (teme, formulare, rapoarte);
- Pierde des obiectele (creioane, carti, portofel, chei, ochelari, telefoane);
- Distras foarte usor de stimuli externi (chiar şi ganduri);
- Uita des ( de plata facturilor, sa revina cu apeluri telefonice, de intalniri;
-
HIPERACTIVITATEA/IMPULSIVITATEA: CEL PUTIN 6 LUNI, 6 (LA ADULTI MINIM 5) SAU MAI MULTE DIN URMAOTARELE:
- Cand sta pe scaun nu are astampar, se joaca nervos cu mainile sau cu picioarele;
- Se ridica des de pe scaun şi pleaca (pleaca din birou, de pe locul din plasa, in situatii care impun acel lucru);
- Se catara sau alearga in jurul obiectelor, in situatii inadecvate;
- Aproape tot timpul e pe punctul de plecare;
- Vorbeste excesiv;
- Raspunde inainte de a se formula complet intrebarea, nu isi asteapta randul in conversatii, completeaza pe ceilalti;
- Nu are rabdare sa astepte la rand;
- Intrerupe activitatile celorlalti;
- LIPSA DE ATENTIE ŞI/SAU HIPERACTIVITATEA AU FOST PREZENTE INAINTE DE VARSTA DE 12 ANI;
- LIPSA DE ATENTIE ŞI/SAU HIPERACTIVITATEA SUNT PREZENTE IN CEL PUTIN DOUA SITUATII: SCOALA, ACASA, LA MUNCA, CU PRIETENII;
- APARE DISFONCTIONALITATE PROFESIONALA, SOCIALA, SCOLARA SAU SCADE CALITATEA;
- NU APARE IN CADRUL ALTOR AFECTIUNI:
- Tulburarea exploziva intermitanta: apare rar in copilarie, este insotita de o agresivitate indreptata spre ceilalti şi nu apar probleme de atentie;
- Tulburarea specifica de invatatre: atentia nu e afectata in afara orelor de invatare;
- Intarzierea mintala: lipsa de atentie nu e evindenta in afara sarcinilor de invatare şi capacitatile intelectuale nu corespund varstei;
- Autism: disfunctionalitatea apare din cauza izolarii, a lipsei de angajament social şi a dificultatilor de comunicare, spre deosebire de ADHD unde aceasta apare din cauza respingerii celorlalti;
- Tulburarea de atasament reactiva: poate sa apara o dezinhibitie sociala, dar nu la nivelul unui pacient cu ADHD;
- Tulburarea anxioasa: lipsa de atentie apare din cauza ingrijorarilor;
- Tulburarea depresiva: concentrarea deficitara apare exclusiv in cadrul epsiodului depresiv;
- Tulburarea bipolara: hiperactivitatea şi lipsa de atentie sunt episodice şi sunt insotite de idei de grandoare şi alte simptome specifice;
- Tulburarea afectiva cu dereglare disruptiva: pare iritabilitatea, dar nu şi tulburarile de atentie;
- Consum de substante psihoactive: simptomele apar in cadrul consumului;
- Tulburari de personalitate: tulburarea borderline prezinta frica de abandon, autovatamare, in tulburarea narcisica apare comportamentul de dominare, in cea antisociala apare agresivitatea pentru obtinerea unor beneficii;
- Tulburari psihotice: daca lipsa de atentie sau hiperactivitatea apare in cursul unui tulburari psihotice nu se stabileste diagnosticul de ADHD;
- Medicamente: bronhodilatatoare, isoniazida, neuroleptice, terapia de substitutie tiroidiana, pot da simptome specifice ADHD;
- Dementa: simptomele apar tardiv;
- Tulburarea de conduita.
SIMPTOMELE NEATENTIEI:
COPII |
ADULTI |
Ignora instructiunile Uita lucruri Nu asculta Nu se poate organiza Nu-şi poate mentine atentia |
Nu se poate concentra Citeste greu Nu-şi poate organiza eficient timpul Finalizeaza tarziu sarcinile Pune lucrurile in loocuri nepotrivite |
SIMPTOMELE HIPERACTIVITATII:
COPII |
ADULTI |
SE FOIESTE ALEARGA ŞI SE CATARA EXCESIV PARE IN MISCARE TOT TIMPUL VORBESTE MULT |
ARE O NELINISTE INTERIOARA CAND E ASEZAT SE MISCA MULT ISI ALEGE MESERII CARE PRESUPUN MISCARE VORBESTE MULT SE SIMTE COPLESIT |
SIMPTOMELE IMPULSIVITATII:
COPII |
ADULTI |
NU-ŞI ASTEAPTA RANDUL INTRERUPE SAU DERANJEAZA PE CEILALTI |
CUNDUC CU VITEZA, ACCIDENTE MULTIPLE SCHIMBA LOCUL DE MUNCA FARA SA STEA PE GANDURI IRASCIBILI |
ASPECTE IMPORTANTE DE MENTIONAT:
- SIMPTOMELE TREBUIE SA PRODUCA O DISFUNCTIONALITATE PROFESIONALA, SOCIALA SAU SCOLARA;
- SIMPTOMELE DUREAZA APROAPE TOATA ZIUA;
- DIAGNOSTICUL POATE FI MASCAT DE NEGAREA SIMPTOMELOR, UNII FIIND CHIAR VALIDATI CA FIIND O CALITATE (ANGAJAT ENERGIC, IMPLICAT);
- SIMPTOMELE POT LIPSI DACA PACINETUL:
- PRIMESTE DES RECOMPENSE;
- DACA E SUPRAVEGHAT ATENT;
- CAND E INTR-UN MEDIU NOU;
- CAND FACE ACTIVITATI FOARTE CAPTIVANTE;
- CAND E FOARTE STIMULAT (ECRANE);
- CAND INTERACTIONEAZA CU O PERSOANA PRIMA DATA (EX. MEDICUL, PSIHOLOGUL);
- LIPSA DE ATENTIE NU E CAUZATA DE SFIDARE (EX. TULBURAREA DE PERSONALITATA NARCISISTA) SAU LIPSA DE INTELEGERE (EX. INTARZIERE MENTALA, DEMENTA);
- HIPERACTIVITATEA ESTE IN SITUATII INADECVATE, UNDE E NECESARA STAPANIREA DE SINE;
- IMPULSIVITATEA ESTE LEGATA DE DORINTA DE RECOMPENSA IMEDIATA, IMPOSIBILITATEA DE AMANARE A ACESTEIA;
- HETEROANAMNEZA, OBITINEREA DE INFORMATII PRIVIND SIMPTOMELE DIN ALTE SURSE IN AFARA DE PACIENT, ESTE ESENTIALA;
- TENTATIVELE DE SUICID SUNT FRECVENT ASOCIATE LA ADULTI, MAI ALES DACA SE ASOCIAZA DEPRESIA, TULBURARILE DE CONDUITA SAU CONSUMUL DE SUBSTANTE;
- LA UNII COPII, PE EEG APAR UN NUMAR CRESCUT DE UNDE LENTE, PE IRM CEREBRAL O REDUCERE A VOLUMULUI CEREBRAL, O INTARZIERE IN MATURAREA CORTEXULUI;
- CEILALTI II PERCEP PE PACIENTI CA FIIND LENESI, IRESPONSABILI SAU NECOOPERANTI;
- RELATIILE FAMILIALE SUNT CONFLICTUALE;
- IN RELATIILE SOCIALE SUNT FRECVENT INDEPARTATI, TACHINATI.
PUNCTE COMUNE IN ADHD:
- UITAREA;
- LIPSA CAPACITATII DE ORGANIZARE;
- DIFICULTATI DE ADAPTARE LA LOCUL DE MUNCA, IN GASIREA UNUI LOC DE MUNCA, PERFORMANTE REDUSE;
- CONFLICTE CU AUTORITATILE;
- CASATORII MULTIPLE;
- PROBLEME DE CUPLU;
- IRASCIBILI.
COMPORTAMENTE ALE ADULTILOR CU ADHD:
- INTARZIERI;
- PROBLEME DE ANGAJARE LA MUNCA;
- DIFICULTATI IN CONTROLUL FURIEI
- ABUZ DE SUBSTANTE (ALCOOL, DROGURI);
- ORGANIZARE DEFICITARE A SARCINILOR;
- PLICTISEALA;
- CONCENTRARE DEFICITARE LA CITIT;
- OSCILATII ALE DISPOZITIEI;
- PROBLEME DE RELATIONARE;
- NERESPECTAREA REGULILOR DE CIRCULATIE.
5. FACTORI DE RISC:
- greutate mica la nastere (<1500 g);
- fumatul;
- abuzul, neglijarea copilului;
- neurotoxine (plumb);
- infectii (encefalita);
- consumarea de bauturi alcoolice in timpul sarcinii;
- rude de gradul i cu ADHD.
6. COMORBIDITĂȚI (afecțiuni frecvent asociate cu ADHD):
- tulburarea depresiva;
- tulburarea afectiva bipolara;
- tulburari anxioase;
- tulburarea obsesiv-compulsiva;
- tulburari din spectrul autismului;
- tulburarile ticurilor;
- tulburari de personalitate;
- abuz de substante;
- tulburarea de conduita;
- tulburare cu perturbare afectiva de tip disruptiv;
- tulburarea de invatare;
- tulburarea exploziva intermitenta.
7. DIAGNOSTIC:
CRITERII DE DIAGNOSTIC conform DSM-5 (manual de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mintale):
A. LIPSA DE ATENTIE ŞI/SAU HIPERACTIVITATE:
1. LIPSA DE ATENTIE: CEL PUTIN 6 LUNI, 6 (LA ADULTI, MINIM 5) SAU MAI MULTE DIN URMATOARELE:
a. Concentrare deficitara pe detalii sau apar greseli de neglijenta la scoala, serviciu sau alte activitati;
b. Atentia se mentine greu in sarcini sau in timpul jocului (nu e atent in timpul audierii unei lecturi, in timpul conversatiilor sa cititului);
c. Pare sa nu asculte atunci cand I se vorbeste direct (mintea lui pare in alta parte);
d. Incepe o sarcina dar isi pierde rapid concentrarea şi este distras cu usurinta;
e. dificultati in organizarea sarcinilor şi activitatilor (nu pastreaza ordinea, munca dezordonata, organizare ineficienta a timpului, nu respecta termenele de predare);
f. evita sarcinilie care necesita efort mintal sustinut (teme, formulare, rapoarte);
g. pierde des obiectele (creioane, carti, portofel, chei, ochelari, telefoane);
h. distras foarte usor de stimuli externi (chiar şi ganduri);
i. uita des ( de plata facturilor, sa revina cu apeluri telefonice, de intalniri);
2.HIPERACTIVITATEA/IMPULSIVITATEA: CEL PUTIN 6 LUNI, 6 (LA ADULTI MINIM 5) SAU MAI MULTE DIN URMAOTARELE:
a. cand sta pe scaun nu are astampar, se joaca nervos cu mainile sau cu picioarele;
b. se ridica des de pe scaun şi pleaca (pleaca din birou, de pe locul din plasa, in situatii care impun acel lucru);
c. se catara sau alearga in jurul obiectelor, in situatii inadecvate;
d. aproape tot timpul e pe punctul de plecare;
e. vorbeste excesiv;
f. raspunde inainte de a se formula complet intrebarea, nu isi asteapta randul in conversatii, completeaza pe ceilalti;
g. nu are rabdare sa astepte la rand;
h. intrerupe activitatile celorlalti;
B. LIPSA DE ATENTIE ŞI/SAU HIPERACTIVITATEA AU FOST PREZENTE INAINTE DE VARSTA DE 12 ANI;
C. LIPSA DE ATENTIE ŞI/SAU HIPERACTIVITATEA SUNT PREZENTE IN CEL PUTIN DOUA SITUATII: SCOALA, ACASA, LA MUNCA, CU PRIETENII;
D. APARE DISFONCTIONALITATE PROFESIONALA, SOCIALA, SCOLARA SAU SCADE CALITATEA;
E. NU APARE IN CADRUL ALTOR AFECTIUNI;
SE SPECIFICA:
- TIPUL: tablou clinic combinat, cu predominanta lipsei de atentie sau cu predominanta hiperactivitatii/impulsivitatii;
- in remisiune partiala;
- NIVELUL DE SEVERITATE: usoara, moderata, severa.
CRITERII DE DIAGNOSTIC CONFORM ICD-10 („Classification of Mental and Behavioural Disorders. Clinical descriptions and diagnostic guidelines - Clasificarea tulburărilor mentale și de comportament. Simptomatologie și diagnostic clinic.”)
TRASATURI CARDINALE:
-
-
-
- AFECTAREA ATENTIEI:
- lasa activitatile neterminate;
- trec frecvent de la o activitate la alta.
-
-
-
- HIPERACTIVITATEA:
- agitatie in situatii ce impun un calm relativ;
- fuge, sare, sa da jos de pe scaun cand trebuie sa stea;
- este zvapaiat;
- se fataie de colo-colo;
- dezinhibitie in relatiile sociale;
- nechibzuinta in situatii periculoase;
- incalcarea impulsiva a regulilor sociale;
- intreruperea activitatii altora;
- raspunsuri premature la intrebari.
CARACTERISTICI:
- debut precoce;
- activitati excesive şi dezorganizate;
- neatentie marcata;
- lipsa perseverarii in activitati;
- persistenta simptomelor in timp şi in diverse situati;
- simptomele apar in primii 5 ani;
- tendinta de a se muta de la o activitate la alta.
METODE PSIHOLOGICE PENTRU DEPISTAREA ADHD:
-SCALA BARKLEY;
-CHESTIONAR DE EVALUARE A COPIILOR DE VARSTA SCOLARA (CSI-4);
-SCALA DE EVALUARE CONNERS 3;
-AUTISM SPECTRUM RATING SCALES (ASRS);
-SCALA BROWN PENTRU TULBURAREA DE DEFICIT DE ATENTIE (ADD);
-SCALA A CALITATII VIETII LA ADULTI CU TULBURARE DE DEFICIT DE ATENTIE/HIPERACTIVITATE (AAQOL);
-SCALA DE DIAGNOSTIC CLINIC PENTRU ADHD LA ADULTI (ACDS).
8. DIAGNOSTIC DIFERENȚIAL:
- Tulburarea exploziva intermitanta: apare rar in copilarie, este insotita de o agresivitate indreptata spre ceilalti şi nu apar probleme de atentie;
- Tulburarea specifica de invatatre: atentia nu e afectata in afara orelor de invatare;
- Intarzierea mintala: lipsa de atentie nu e evindenta in afara sarcinilor de invatare şi capacitatile intelectuale nu corespund varstei;
- Autism: disfunctionalitatea apare din cauza izolarii, a lipsei de angajament social şi a dificultatilor de comunicare, spre deosebire de ADHD unde aceasta apare din cauza respingerii celorlalti;
- Tulburarea de atasament reactiva: poate sa apara o dezinhibitie sociala, dar nu la nivelul unui pacient cu ADHD;
- Tulburarea anxioasa: lipsa de atentie apare din cauza ingrijorarilor;
- Tulburarea depresiva: concentrarea deficitara apare exclusiv in cadrul epsiodului depresiv;
- Tulburarea bipolara: hiperactivitatea şi lipsa de atentie sunt episodice şi sunt insotite de idei de grandoare şi alte simptome specifice;
- Tulburarea afectiva cu dereglare disruptiva: apare iritabilitatea, dar nu şi tulburarile de atentie;
- Consum de substante psihoactive: simptomele apar in cadrul consumului;
- Tulburari de personalitate: tulburarea borderline prezinta frica de abandon, autovatamare, in tulburarea narcisica apare comportamentul de dominare, in cea antisociala apare agresivitatea pentru obtinerea unor beneficii;
- Tulburari psihotice: daca lipsa de atentie sau hiperactivitatea apare in cursul unui tulburari psihotice nu se stabileste diagnosticul de ADHD;
- Medicamente: bronhodilatatoare, isoniazida, neuroleptice, terapia de substitutie tiroidiana, pot da simptome specifice ADHD;
- Dementa: simptomele apar tardiv;
- Tulburarea de conduita.
9. TRATAMENTE PENTRU ADHD:
- ADHD- TRATAMENT MEDICAMENTOS:
- INHIBITOR AL RECAPTARII NORADRENALINEI (ATOMOXETINA), FARA POTENTIAL ADICTIV;
- AGONISTI ALFA2-ADRENERGICI (CLONIDINA);
- METILFENIDAT (potential adictiv);
- AMFETAMINA (potential adictiv);
- ANTIDEPRESIVE DUALE (BUPROPION, VENLAFAXINA), TRICICLICE;
- MODAFINIL.
- ADHD- TRATAMENT NATURIST:
5-Hidroxitriptofan este un aminoacid precursor al neurotransmițătorului serotonină.
Sunătoarea este cunoscută pentru proprietățile anxiolitice și antidepresive.
- ADHD- TERAPII PSIHOLOGICE:
- PSIHOTERAPIE COGNITIV-COMPORTAMENTALA;
- TERAPIA DE ANTRENAMENT PARENTAL (instruierea parintilor in gestionarea comportamentului copilului, cu accent pe recompense şi implicarea copilului in proces);
- TERAPIA DE INTERACTIUNE PARINTE-COPIL (se axeaza pe interactiuni empatice şi reducerea conflictelor dintre parinte şi copil);
- TERAPIA META-COGNITIVA;
- ANTRENAMENTUL MEMORIEI DE LUCRU;
- INTERVENTIE COMPORTAMENTALA LA SCOALA;
- TRAINING DE RELAXARE ŞI MANAGEMENT AL STRESULUI.
10. EVOLUȚIE ȘI PROGNOSTIC
Hiperactivitatea este mai evidenta in clasele primare, iar lipsa de atentie la adolescenti, in tip ce la adulti impulsivitatea primeaza, hiperactivitatea diminuandu-se.
Așadar, tulburarea cu dificit de atentie/hiperactivitate este o afecțiune cu implicații severe asupra sănătății psihice a unei persoane, motiv pentru care necesită colaborarea cu un medic şi un psiholog pentru a fi diagnosticată și tratată corect, acest articol având doar un rol informativ! Pentru consultații ne puteți contacta la psy-med.ro » Contact
BIBLIOGRAFIE:
- AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, DSM-5, Manual de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mintale, București: Editura Medicală Callisto, 2016, ISBN 978-606-8043-14-2;
- ORGANIZAȚIA MONDIALĂ A SĂNĂTĂȚII, ICD-10 Clasificarea tulburărilor mentale și de comportament. Simptomatologie și diagnostic clinic, București: ALL EDUCATIONAL, 1998, ISBN 973-9392-73-3;
- PRELIPCEANU DAN, Psihiatrie clinică, București: Editura medicală, 2011, ISBN 978-973-39-0719-0;
- FODOR LIANA, Elemente de diagnostic și tratament în Psihiatrie, Cluj-Napoca: Editura Medicală Universitară „Iuliu Hațieganu”, 2006, ISBN 973-693-179-X;
- ALLAN TASMAN, Psychiatry, Fourth Edition: Editura Wiley Blackwell Oxford 2015, ISBN 978-1-118-84547-9;
By Dr. Bîndilă Cristian